EL-BILER |
El-biler drives med batterier
som navnet tilsier, kjøretiden er avhengig av batterikapasiteten men kan
være opptil en halv time. Disse bilene er enkle i bruk og en trenger ikke
fylle på drivstoff for å kjøre og er derfor enklere å bruke enn bensindrevne
biler. Vanligste størrelser på el biler er 1/10. Men man får også
1/12. Nytt på markedet er blant annet en biltype som heter "half eight" (
1/16 ). Som navnet tilsier er den halvparten av en 1/8 bil. |
 |
|
EL-BÅTER |
El-båter er bygget opp på samme
prinsippet som el-biler, med en el motor, og batteridrift. I de fleste
tilfellene er det et 7,2 volts batteri som er kilden, også her vil
batterikapasiteten være avgjørende for hvor lang kjøretid man har. De
fleste el båter er i dag utstyrt med elektronisk fartsregulator, og kjøling
av motoren . El båter er bedre egnet for nybegynnere. |
 |
|
EL-FLY |
El fly er som navnet tilsier
fly med el-motor. Her er det imidlertid stor forskjell på flyene. Man kan få
alt fra nybegynner fly slow- og parkflyer til avanserte 3D maskiner.
Med slow flyer og park flyer mener man små saktegående fly hvor man kan fly
inne i litt romslige haller og parker. 3D maskiner er fly som man kan gjøre
en rekke øvelser med, som loop, roll osv. Disse flyene trenger en del større
plass og en del mer erfaring for å fly. 3D maskinene er på ingen måte egnet
for nybegynnere mens slow- og parkflyer er godt egnet til nybegynnere.
|
 |
|
EL-HELIKOPTER |
El-helikoptre spenner seg fra
små innendørsmaskiner til relativt store helikoptre til å fly ute med.
Fordelen med el-helikopter er at man kan trene inne med de når man av
forskjellige årsaker ikke kan fly ute. De enkleste har fast pitch, dvs de
stiger/synker helt avhengig av motorens turtall. Disse kan ikke brukes
til såkalt 3D flyging, men de er ypperlige til å lære å hovre med samt fly
rundt i 8 tall og andre enkle øvelser. Man får også små el-helikoptre med
collektiv pitch, dvs at rotorbladene "vrir seg" noe som gjør at helikopteret
kan stige/synke. Disse helikoptrene er mer avanserte enn de billigste på
markedet. En CP modell begynner på rundt kr 2300.- og oppover for komplett
helikopter. |
 |
|
FUEL-BILER |
Fuel biler er biler
med forbrenningsmotorer som bruker metanolbasert drivstoff som inneholder
blant annet smøre olje. De fleste blandingene er også blandet med
Nitrometane. Vanligste nitro innehold er 10-16% nitro, men man får også
kjøpt fuel med 5% nitro, 20% nitro og 25% nitro. Høyere nitro tall
tilsier bedre kjøling men også større slitasje på motoren. Man vil også
merke en viss forskjell på akselerasjon og toppfart. Dess mer nitro, dess
hissigere blir motoren, men slitasjen øker også. De fleste biler går mer enn
godt nok på 16 - 20% nitro.
Noen nyere biler med fuel motor har også fått revers, spesielt er det
"Monster trucker" som har den muligheten. Man får og andre typer fuel biler
med revers. Spør oss i forretningen, vi kan fortelle deg hvilke merker og
hvilke type biler som har revers. Mange av bilene er også utstyrt,
eller kan utstyres med, flere trinns gearkasser. Disse gearkassene fungerer
omtrent som en automatgirkasse på en vanlig bil. Dette for å øke
akselerasjonen og forbedre toppfarten.
Bilene er hovedsaklig i størrelsen 1/10 og 1/8. Disse kan ha toppfart opp
mot 120 km/t.
Fuel biler egner seg mer for de over 12 år, eller de som kan ha med en
voksen under kjøringen. Uansett vil ikke vi anbefale fuel biler til de under
8 år selv om de har voksne med på kjøringen, dette da de enkleste
bilene gjerne kan nå over 50 km/t. For aldergruppen under 8 år anbefaler vi
el-bil.
Fuel bilene krever mer vedlikehold og er kanskje vanskeligere å håndtere enn
el-biler. Bilene har også "tøff" lyd og har som oftest bedre kjøretid enn
el-bilene. Disse kan man nærmeste fylle og kjøre uten stopp. Fuel bilene
startes enten med snor, eller en såkalt startboks. Det finnes også noen
modeller med el start av forskjellige typer. |
 |
|
FUEL-BÅTER |
Fuel båter er som fuel biler,
båter som har forbrenningsmotor som går på metanolbasert drivstoff. Noen
fuelbåter er utstyrt med el motor i tilfelle stopp, men de fleste leveres
uten. Størrelsen på fuel båter er som oftest mellom 40 cm og opp mot 1,5
meter. I de fleste tilfeller er motoren koblet rett til propellen som sørger
for fremdrift, men motoren sørger også for at det pumpes vann inn i
kjølesystemet slik at motoren holder normal driftstemperatur. Noen fuel
båter har el start men de fleste har enten snorstart eller må startes med
spesielle startere man får kjøpt. Båtene bruker stort sett samme nitro
innhold som fuel bilene. Noen konkurransebåter har motorer som man bruker
opp mot 60% nitro på. |
 |
|
FUEL-FLY |
I motsetning til el-fly er
disse utstyrt med fuel motor. Flyene finnes i mange forskjellige størrelser
og utførelser, de fås fra trainere til 3Dmodeller og scalafly. Nybegynnere
bør velge en høyvinget trainer fordi disse er lettflydde og stabile. Det
finnes mange trainere på markedet, prisene kan variere en del, men en
komplett nybegynner trainer vil ligge i pris fra ca kr 3 500 og oppover.
Fuel-fly egner seg ikke for barn. |
 |
|
FUEL-HELIKOPTER |
Det finnes mange merker på
markedet og flere forskjellige størrelser. Man anbefaler nybegynnere å
starte med 30 - 50 size, vi anbefaler 50 size. Thundertiger er etter vår
mening det beste valget for nybegynneren da disse helikoptrene er stabile og
har billige reservedeler. En komplett 50 size ligger på ca kr 8 500, pakken
inneholder det meste du trenger utenom fuel og treningsunderstell. |
 |
|
INNKJØRING AV FORBRENNINGSMOTORER |
Dette er
viktig når du kjøper ny forbrenningsmotor. Dette er kun en grovskisse til
innkjøring, hver produsent har skrevet om innkjøring på sine motorer, men
det er likevel viktig å merke seg at en må kjøre inn disse motorene for at
motoren skal holde lengre og ikke bli ødelagt etter kort tids kjøring.
Hvordan kjøre inn ny forbrenningsmotor:
1. La bilen stå på tomgang den første tanken fuel.
2. Andre og tredje tank kan du kjøre forsiktig, ikke over halv gass eller
brå gasspådrag.
3. På fjerde tank kan man kjøre litt raskere men fortsatt ikke full gass
eller brå gasspådrag.
4. På femte tank kan man begynne å stille motoren slik at den går optimalt.
En tommelfingerregel er å heller la den gå for rikt enn for magert da fuelen
er med på å holde motorens temperatur lav.
Husk alltid å la motoren bli kald mellom hver
tank du fyller i innkjøringsperioden!
Generelt bør ikke motoren ha mer enn 100 grader
på kjøletoppen.
Det finnes i hovedsak to typer
forbrenningsmotorer; to-taktere og fire-taktere. Det finnes abc-motorer og
ring-motorer, de har veldig forskjellig innkjøring så les nøye hva
produsenten anbefaler. |
|
HVILKE TYPER BILER FINNES DET? |
|
KIT |
Dette er biler som må
bygges helt fra bunnen av. Fordelen med KIT er at du lærer deg
oppbygningen av bilen, du har enklere for å reparere bilen da du kjenner
den godt etter byggingen. Bakdelen er at dette er tidkrevende og det kan
være litt vanskelig for nybegynnere. |
|
|
ATR |
ATR = Almost ready To Run.
Dette er biler som er fra 80 - 100 % ferdigbygde, det gjenstår noe
monteringsarbeid og lakkering. Kommer som oftest uten radiostyring.
|
|
|
|
RTR/READYSET |
RTR= Ready To Run. Dette er
biler som er ferdig montert og lakkert, det som mangler på denne er som
oftest radiostyringen. Readyset er samme som RTR men komplett med
radiostyring, disse bilene er til å ta ut av esken, fylle på fuel og dra
avgårde. Husk innkjøring for forbrenningsmotor! |
 |
|
|
BUGGY |
Dette er biler som egner
seg for kjøring på all slags underlag som grus, asfalt, sand osv. Denne
type bil kan du fint også hoppe med. |
 |
|
|
MONSTERTRUCK |
Monstertruck ligger i
navnet. Dette er biler med store hjul som kan kjøres på det meste av
ujevnt underlag, disse egner seg også godt til kjøring over små knauser
og lignende. |
 |
|
|
RALLYBILER |
Dette er en type bil som
egner seg fint på lett grusunderlag og på asfalt. Egner seg ikke til
kjøring i sand. Den mest typiske rallybilen fås i utførelse som Petter
Solbergs Subaru. |
 |
|
|
RACINGBILER |
Dette er biler som egner
seg til kjøring på fast underlag som asfalt og lignende. Det finnes
mange baner rundt om i Norge for kjøring og konkurranser. Denne typen
biler har en lav bakkeklaring ofte under 10 mm, den egner seg ikke for
kjøring på annet enn fast underlag. |
 |
|
|
MINI Z |
Mini-Z lages av Kysosho.
Dette er en type bil i størrelsen 1:24. Denne egner seg for kjøring på
stuegulv så vel som på baner. Det finnes mange baner rundt om i Norge
for kjøring og konkurranser. |
 |
|
|
HVA BØR JEG VELGE? |
Som du
allerede har lest, finnes det mange forskjellige typer av de ulike RC båter,
fly, helikoptre, biler. Hvis du ønsker hjelp til å finne ut hva som passer
deg best, ta kontakt så skal vi forsøke å finne den pakken som passer best
til deg og dine ferdigheter. |